Co a jak užívat po sportu

Co a jak užívat po sportu? 3 doplňky stravy pro kvalitní regeneraci

Aby byl sport zábavou a přinesl vám viditelné výsledky, je potřeba myslet nejen na to, kolik dřepů zařadit do tréninku, ale také na regeneraci a ochranu svalů. V opačném případě se totiž můžete stát, že vás bude po cvičení trápit velká únava, nebo bolestivé svaly. Jak tomu předejít a zároveň tělu zajistit kvalitní potréninkovou regeneraci? Zkuste zařadit do vaší rutiny doplňky stravy po sportu. Poradíme vám, jaké suplementy si vzít po tréninku, aby jste efektivně podpořili svalovou regeneraci

Každodenní pohyb je důležitější, než si myslíte 

Sportování je pro člověka naprostou nutností. Pravidelný pohyb totiž přispívá k silné imunitě a pevnému zdraví. Aktivní životní styl je klíčovým prvkem k prevenci proti onemocněním a navíc udržuje tělo v normální hmotnosti. Proto je důležité si najít čas a alespoň několikrát do týdne navštívit posilovnu, nebo vyběhnout ven a zdolat pár kilometrů. Pokud však začnete se sportem, je podstatné se nezaměřovat pouze na výkon, ale také na regeneraci. 

Běh je skvělý každodenní pohyb říká 4FITNESS

 

Kdo potřebuje suplementaci po tréninku?

Pro profesionální sportovce, nebo třeba kulturisty jsou nejrůznější doplňky stravy při sportu naprostou nutností. Častým omylem mnoha začínajících sportovců je to, že si myslí, že i suplementy na regeneraci jsou určené pouze profíkům. Jenže to není tak zcela pravda. Při zvýšené fyzické aktivitě, nebo pravidelném sportování, tělo potřebuje daleko větší přísun vitamínů a minerálních látek, než například během sezení v kanceláři. Pokud je jejich doplňování dlouhodobě zanedbáváno, organismus  se dostane do deficitu a nemá z čeho nastartovat regeneraci. A to se může negativně projevit nejen na výkonu, ale v horším případě také na celkovém zdraví. Proto jsou doplňky stravy po sportu vhodné jak pro profesionální sportovce, tak také pro ty, kteří se sportu aktivně a pravidelně věnují třeba po práci. 

 

TIP: Chcete maximálně podpořit regeneraci, ale nevíte, jak jednotlivé suplementy zkombinovat? Gainer Sachariďák dodá tělu potřebné spektrum látek pro její podporu a navíc umocní budování svalové hmoty.

Jak na svalovou regeneraci? Suplementy berte jako doplněk

Když se řekne regenerace svalů, tak si nejspíš mnoho lidí představí relax na gauči před televizí. Jenže stejně, jako celkové formování postavy, je i regenerace organismu složitý a komplexní proces. Jeho základem je vyvážený jídelníček, který je sestavený z nutričně plnohodnotných potravin a dostatečný pitný režim. Na dietu musí samozřejmě navazovat smysluplně sestavený trénink, který respektuje fyzické možnosti jedince. Další neméně důležitou složkou je dostatečný a kvalitní spánek, který ovlivňuje jak svalovou regeneraci, tak i další kognitivní funkce. 

Výkon a regenerace spolu souvisí

I přesto, že jste dokonale vyladili váš jídelníček, trénink, nebo spánek, tak se může stát, že vaše tělo stále nebude schopné dostatečně regenerovat. Vaše výkony budou stejné, nebo dokonce i horší. Jak je to možné? Důvodem je dnešní moderní doba, která  je plná rušivých elementů a ty mohou překazit vaše snažení v regeneraci svalů. Od modrého světla, které negativně ovlivňuje spánek, přes permanentní stres, až po potraviny, které jsou ve skutečnosti zcela nutričně bezcenné. 



Výkon a regenerace spolu souvisí

Nastartujte regeneraci: 3 doplňky stravy po výkonu, které musíte vyzkoušet

Proto je vhodné při zvýšené fyzické aktivně zařadit do sportovní rutiny také doplňky stravy pro regeneraci. Ty obsahují pro tělo užitečné látky, které mu dodají nejen vitamíny a minerály. S jejich pomocí bude obnova svalové tkáně efektivnější a vaše výkony budou výrazně lepší. Prozradíme vám, jaké suplementy si vzít po tréninku, abyste zkrátili únavu po cvičení a zároveň maximalizovali vaši regeneraci. Jaké to jsou?

 

 

  1. Syrovátkový protein

    Pokud byste měli sáhnout jen po jednom doplňku stravy pro regeneraci určitě by to měl být protein. Proteinový prášek totiž obsahuje vysoké množství bílkovin, které jsou velmi rychle vstřebatelné. Jeho pravidelná dávka po tréninku dokáže podpořit chemické procesy v těle, jako například svalovou proteosyntézu, která je nezbytná pro správné budování svalové hmoty. Proteinový prášek navíc obsahuje i široké spektrum aminokyselin, které mají pozitivní vliv na regeneraci a také imunitní systém.

     

    Existuje několik typů proteinů, které se liší svým složením a typem využití. Jaký je ten nejvhodnější pro vás? Záleží na tom, co od sportu očekáváte a kam vedou vaše sportovní kroky. S jakými proteiny se nejčastěji setkáte v nabídce e-shopů?


    Po sportu je vhodné užívat syrovátkové proteiny

     

    • Micelární kasein je vhodný pro ty, kteří chtějí dostatečně regenerovat přes noc. Micelární kaseinový prášek totiž obsahuje velmi pomalu vstřebatelné bílkoviny, které se postupně do organismu uvolňují. 

     

    • Syrovátkový izolát, ve kterém najdeme na rozdíl od koncentrátu, větší podíl bílkovin a to nad 80 %. 
    • Syrovátkový hydrolyzát, který je vyroben z koncentrátu, nebo izolátu. Liší se od nich délkou bílkovinných řetězců.

     

    Při suplementaci proteinem nezapomínejte na to, že bílkoviny je nutné tělu dodávat průběžně během celého dne. Proto by měl být váš jídelníček vyvážený a pokrývat celkovou denní potřebu bílkovin, která může být u každého člověka rozdílná. Sypký protein ve formě suplementu berte jako doplněk, který podpoří regeneraci po tréninku, nebo jako malou svačinku pro doplnění denní potřebu bílkovin. 

     

    TIP: Věděli jste, že proteinový prášek se hodí i do kuchyně? Díky němu bude jídlo obohacené o dostatečné množství bílkovin, které vás zasytí na dlouho dobu. 

  2. Vitamíny a minerály po sportu

    Vitamíny a minerály jsou pro tělo nepostradatelné. Jejich správná hladina v organismu pomáhá k různým chemických procesům, které jsou důležité pro zdravé fungování těla. Při zvýšené aktivitě jich tělo spotřebovává víc a kvůli tomu může nastat zkrácení regenerace. Proto je vhodné zaměřit se na jejich doplňování. Jeho základem je samozřejmě strava, kterou můžete obohatit vhodnými suplementy. Jedním takovým je například hořčík, který ovlivňuje správnou kontrakci svalů. Jeho deficit pocítíte ve formě křečí, nebo velké únavy. Pravidelné doplňování hořčíku podpoří celkovou regeneraci organismu a normální funkci nervové soustavy. 


    Vitamíny jsou po sportu důležité


  3. Kreatin

    Tento doplněk stravy má svou nezastupitelnou roli v suplementaci před sportem, kdy tělu dodá rychlou energii a díky tomu budou vaše tréninky plnohodnotné. Jeho benefity ale můžete využít také po cvičení. Kreatin užitý po fyzické aktivitě totiž dodá vyčerpaným svalům glykogen, který je nezbytný pro správnou regeneraci svalů. Kreatin je tedy skvělým nástrojem jak podpořit motivaci k výkonu a navíc má pozitivní efekt na budování síly a výdrže. 


    Po sportu doplňte i kreatin!


  4. BCAA

    Ochrana svalů je pro každého sportovce velmi důležitá. BCAA snižují tvorbu kyseliny mléčné a brání katabolismu svalů. Bohužel, tělo si je neumí samo vytvořit, proto je dobré tyto větvené esenciální aminokyseliny do těla pravidelné doplňovat ve formě suplementů při sportu. Dodávají do těla energii, která je potřebná pro perfektní výkon. Váš trénink bude pestřejší a celková síla se bude zvyšovat. BCAA podporují činnost mozku a předcházejí rychlému vyčerpání. Pomohou vám i velmi dlouhý trénink dotáhnout do konce. 



    po sportu nezapomeňte na BCAA větvené esenciální AMK

 

Suplementy dokáží pomoct, ale pozor na dávkování

Vhodně zvolenou suplementací po výkonu můžete účelně podpořit svalovou regeneraci a tím v konečném důsledku zlepšit vaše celkové výsledky ve zvedání vah, nebo na trati. I přes to, že se jedná o speciálně určené vitamíny po sportu, nebo minerály po sportu, které jsou pro tělo prospěšné, je vhodné nepřekračovat jejich doporučenou denní dávku. Začněte nejdříve s nižším množstvím a pozorujte, jak na ni vaše tělo reaguje. Suplementy na regeneraci berte pouze jako pomocníky, které vhodně doplní vaše celkovou regenerační rutinu. 

Ajax loader