Spánek, důležitý faktor u sportovců

Věděli jste, že spánek tvoří až třetinu našeho života? A je to tak správně, vždyť právě spánek se velkou měrou podílí na fungování člověka i jeho výkonnosti. A když už jsme u té výkonnosti, sportovci ji mají o něco vyšší než ostatní. A to znamená, že je pro ně spánek ještě o chlup důležitější. Bohužel mnozí ho podceňují, a to je velká chyba. Jaké jsou scénáře nedostatku spánku a jak spánek zkvalitnit?

Podceňovat spánek se nevyplácí

Zatímco běžně přerušovaný spánek znamená, že jsme podráždění, nepříjemní, prokazatelně neefektivní, u sportovců mohou naběhnout ještě jiné scénáře, které se velkou měrou podepíšou na jejich výkonech. Ty jsou ostatně vlivem nedostatku spánku horší, a to výrazně. Tělo nemá kde načerpat energii, ztrácí se automaticky rychlost, také síla, pokulhává i jemná motorika. 

 

zhoršený výkon při nedostatku spánku

 

Horšími výkony však negativní dopady nulového nebo mizivého spánku na sportovce ani zdaleka nekončí. Co dalšího může nedostatečný spánek způsobit?

Pomalá reakce i nedostatečná regenerace svalů

I když jsou sportovci velmi často zoufalí už ze zmiňovaných pomalých reakcí, další scénáře jsou už jen pomyslnými hřebíky do rakve profesionálního sportu. Nedostatek sportu totiž stojí i za pomalými reakcemi. Takzvaná spánková deprivace stojí za špatnými mentálními schopnostmi, které jsou pro sport tak důležité. Nevyspalý člověk má sníženou pohotovost, také koordinaci i paměť.

doplněk pro posílení organismu a mentálních schopností

 

Dojít však může i na zvýšenou pravděpovděpodobnost zdravotních rizik. Dlouhodobý nedostatek spánku zvyšuje velkou měrou krevní tlak, což vede ke zvýšení rizika vzniku obezity a cukrovky. S tím poté souvisí i pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění, jež jsou v České republice velmi častou příčinou úmrtí. 

A abychom seznam negativních vlivů nedostatku spánku uzavřeli, musíme zmínit také nedostatečnou regeneraci svalů a kloubů. Jak už bylo zmíněno, spánkem trávíme až třetinu svého života, což je naprosto opodstatněné a odůvodněné. Během spánku totiž dochází k tvorbě hormonů umožňujících správnou regeneraci a uvolňování svalů, v případě zranění napomáhají i k rychlému zahojení ran. Když je však spánku nedostatek, logicky dochází k blokaci těchto procesů. 

Jak zlepšit spánek?

Nejen sportovci, ovšem zejména oni by proto měli dbát na dodržování jakési spánkové rutiny či hygieny. Kvalitní spánek mohou podpořit vícero věcmi, pomocnou ruku podávají nejen kvalitní lůžovinky nebo pohodlná matrace (mimochodem, matrace pro sportovce by měla odpovídat svou tuhostí, prodyšností i schopností se maximálně přizpůsobit).

Vypěstujte si spánkovou rutinu

Jedním ze způsobů, jak zkvalitnit spánek, je vypěstovat si takzvanou spánkovou rutinu. Jedná se o to, že budete chodit spát zhruba ve stejnou hodinu, stejně tak se budete zhruba ve stejnou hodinu probouzet. Vypěstovat si tento návyk sice zhruba měsíc trvá, ale pokud vytrváte, kvalitnější spánek výrazně pocítíte.

 

spánková rutina

Stravujte se správně

I když sportovci si většinou na svou stravu dbají, i oni se jednou za čas takzvaně utrhnou ze řetězu. V takovém případě si i k večeři dopřejí poněkud sytější jídla, která však s kvalitním spánkem nejdou ruku v ruce. K večeři se chystají pouze lehké a dobře stravitelné pokrmy, se kterými nebude mít tělo sebemenší problém.

Hlavně žádný alkohol, stres ani kouření

A nakonec se vyhněte všem negativním faktorům, které mají na kvalitu spánku špatný vliv. Do této kategorie bychom mohli zařadit vícero věcí, předně však máme na mysli alkohol, kouření (jsou to jedy, na které se člověk adaptoval) a stres. Všechny zmiňované jsou zdraví škodlivé a negativně se podepisují i na spánku jako takovém. 

Přidat bychom k nim mohli také průmyslově zpracované polotovary jídla a kofein. Ani jedno nekonzumujte především před spaním, usínání by se rázem mohlo protáhnout a kvalita spánku by značně pokulhávala. 

 

Ajax loader