Sacharidy, rozdíly mezi nimi a jejich použití

V našem E-shopu najdete hned několik druhů sacharidů. Jestli se v nich dobře neorientujete, je tento článek právě pro Vás.

 

1) Dextróza DE-100, 2) Fruktóza, 3) Maltodextrin DE-15, 4) Maltodextrin DE-6, 5) Palatinosa
Jednička Dextróza je nejjednodušší sacharid s nejkratší molekulární vazbou. Nejkratší vazbu nemusí trávící systém štěpit, a proto je hned v krvi a hned použitelná jako efektivní energie.
Takto můžeme pokračovat až ke čtyřce, která má nejsložitější vazby škrobů ( polymery škrobu ) a ty vyžadují delší trávení v tenkém střevě. Energie je to dostupná tedy až později.

 

DE = dextrózový ekvivalent. Ten znamená kolik % ze 100% je právě nejjednodušších cukrů (Dextrózy). Zbytek do sta %, jsou složitější cukry.

 

Čím vyšší DE, tím vyšší sladivost sacharidu.

Krátké vazby cukrů jsou sladší. Od jedničky tedy nejsladší až po čtverku, která není vůbec sladká.
Hustota: čím vyšší DE, tím méně zahušťuje. Čím blíže ke čtyřce s nejnižším DE, tím větší schopnost vytvářet hustou hmotu, krém, až gel.
Bod tuhnutí: vysoké DE snižuje bod tuhnutí roztoku. Pokud tedy používáte bidon v extrémních teplotních podmínkách, nezamrzne tak snadno, pokud v něm bude Dextróza.

 

Inzulínová odezva podle výše GI sacharidu:

To znamená, jak mohutné vyplavení Inzulínu vyvolá konzumace vybraného sacharidu. 1) Dextróza, protože je nejjednodušší a nejdříve v krvi, má největší Inzulínovou odezvu. Vysoká přítomnost Inzulínu dovoluje buňkám (mimo mozkových buněk, ty jsou nezávislé) vysokou konzumaci cukru, který proudí krví. Bez přítomnosti Inzulínu, by buňky krevní cukr nemohly použít a spalovat pro svalovou práci.
Nevýhodou příliš prudké Inzulínové reakce je, že svaly mohou doslova požrat během kratičké chvíle všechen krevní cukr a pak jsme energeticky na dně. Došla šťáva, došla síla.

 

Oproti hroznovému cukru ( Dextróze ) je sacharid Maltodextrin tvořen více molekulami Dextrózy,

jejichž vazby se z velké části štěpí až v tenkém střevě. Výhodou takovéto Maltodextrózy, neboli Maltodextrinu je velmi rychlá vstřebatelnost odpovídající dextrózovému ekvivalentu Maltodextrinu a další pozvolné uvolňování složitějšího cukru do krve. Maltodextrinem lze takto elegantně vyřešit základní nevýhodu monosacharidu Dextrózy. Dextróza je velmi rychle v krvi jako krevní Glukóza, na což organismus reaguje zvýšeným využíváním cukru jako přednostního paliva. Výhradně takto získaná krevní Glukóza se však skoro okamžitě vyčerpá. Následuje totální útlum, krize. Jedinou výhodou je tedy nejrychlejší možný způsob jak dostat cukr do krve. Dextróza je jinak nevýhodná k doplňování glykogenu. Díky nejrychlejší absorpci tíhne spíše k vytváření tukových zásob. Rozkolísáním Inzulínu vyvolává chuť na jídlo. Maltodextrinem se problému vyhneme, protože procentuelní část odpovídající dextrózovému ekvivalentu je strávena okamžitě, a zbytek následuje s krátkým odstupem.Je tedy stálý přísun cukrů.

 

Maltodextrin DE-6 Vám naproti tomu může sacharidy / cukry dodávat po dlouhé hodiny maratonského závodu.

Ovšem postupně a stejně tak postupná je Inzulínová odezva. Inzulín se Vám nesplaší, nedostanete nenadálý hlad ani Vás lidově "nesekne". DE-6 je jedinečný pro obnovení glykogenu. Z tohoto Maltodextrinu se dají také po domácku vyrábět gely.

Kvalitní sacharidy - Maltodextrin

( vyroben z kukuřičného škrobu ) je téměř bez chuti, nenese zápach ani texturu po bramborovém škrobu, sladivost prakticky žádná. Oproti škrobům v běžné stravě je Maltodextrin specializovaný právě optimální strukturou jednoduchých, dvojných, trojných a poly cukrů. Nabízí účinnější vstřebatelnost než třeba tukové pečivo, včasnější nástup regeneračních procesů a stálou dostupnost energie.

 

Použití nachází nejen v energizačních nápojích pro atletiku a kulturistiku, ale i v po-tréninkových regeneračních nápojích ( nízkoproteinové / vysokosacharidové i vysokoproteinové / nízkosacharidové ). Použití Maltodextrinu je skutečně široké a podle způsobu aplikace se hodí pro všechny typy sportů.

 

Jednoduché pravidlo: Čím delší pohybová aktivita, tím jsou vhodnější delší cukry. Pro speciální použití je vhodné kombinovat (např. Dextrózu a Maltodextrinem DE-15)

 

Pozn. Cukr v kuchyni je dosti jednoduchý di-sacharid, ale nevhodný. Přesné složení tohoto cukru je Dextróza a Fruktóza navázané 1:1

 

Fruktóza je výjimka všeho co zde o sacharidech bylo napsáno:

1) Fruktóza nemá Inzulínovou odezvu 2) je extrémně sladká - nejsladší ze všech vyjmenovaných sacharidů 3) nejlépe se z ní tloustne 4) ve vysokých dávkách je projímavá.

 

Palatinosa je sacharid, přesněji disacharid

podobně jako Sacharóza, jedná se však přesněji o Isomaltulózu. Pokud sledujete inzulinovou resistenci a dbáte na příjem jídla s nízkým GI ( glykemický index ), zároveň však potřebujete přijmout energii a zregenerovat, je pro vás Palatinosa to pravé. Palatinosa má GI jen 32 což je na škále glykemického indexu velmi malá hodnota. Až v trávicím ústrojí střeva se Palatinosa plně využívá jako Glukóza a Fruktóza. Palatinosa je tedy disacharid.

  • sladivost Palatinosy je přibližně jako u hroznového cukru, tedy poloviční než Sacharosa (cukr krystal)
  • kalorická hodnota Isomaltulosy - Palatinosa je shodná s cukerm krystal
  • Isomaltulosa - Palatinosa nezvyšuje inzulínovou rezistenci (důležité pro vytrvalce, kteří si hlídají vysoký metabolismus tuků)
  • ke snížení inzulínové rezistence ( tj. zvýšení citlivosti na Inzulín) pomáhá půst od jednoduchých sacharidů s vysokým GI
  • Palatinosa s GI 32 kontrolovaně uvolňuje energii a předchází návalům hladu
  • 4 až 5x delší doba vstřebávání díky silnější vazbě Glukosy a Fruktosy oproti běžnému cukru Sacharose
  • Palatinosa se nerozkládá již v ústech
  • nepůsobí na vznik zubního kazu

Rozpustná vláknina Inulín je zvláštní kapitolou: Jedná se o Oligofruktózu. Tedy ovocný cukr s nejdelšími vazbami cukrů. Delšími než, má kterýkoliv ze zde popisovaných sacharidů. Tyto vazby jsou tak dlouhé, že je člověk nedokáže strávit a efektivně využít jako energii. Proto je Inulín nízkokalorický. Tyto dlouhé cukerné vazby jsou schopny štěpit pouze zdravé střevní bakterie, tzv. střevní microflora a teprve až 25% takto naštěpených cukrů je lidský organismus schopen vstřebat z tenkého střeva.

 

4fitness.cz

Ajax loader