Vitamín C neboli kyselina askorbová je klíčový vitamín pro každého sportovce

Čistý vitamín C neboli kyselinu askorbovou nabízíme ve výhodném 1 kg balení za cenu 279 Kč. Kyselina L-askorbová ovlivňuje tvorbu kostí, zubů, dále bílých krvinek a napomáhá vstřebávání železa. Často se vitamín C používá na pleť. Pro sportovce je důležitý tím, že se stará o správnou imunitu navzdory intenzivnímu fyzickému výkonu.

Lidský organismus si však na rozdíl od zvířat není schopen syntetizovat vitamín C sám, ani si jej uschovat pro pozdější použití. Lidstvo je odkázáno na příjem vitamínu C z vnějších zdrojů - potravy a pití. Přesto se s akutním nedostatkem vitamínu C setkáváme jen výjimečně, neboť je obsažen v mnoha složkách potravy.

Vitamín C patří ke klíčovým vitamínům rozpustným ve vodě. Předávkování vitamínem C je velmi obtížné, protože se jeho nadbytek dobře vylučuje močí.

Počet porcí v balení: 4 000

Obsah účinné látky ve 100 g: 100 g vitamínu C

Složení vitamínu C: 99,9 % kyselina L-askorbová

Hmotnost výrobku: 1 000 g

Po otevření vitamín C spotřebujte nejpozději do 10 měsíců. Surovina farmaceutické čistoty. U všech surovin laboratorně sledujeme ukazatele čistoty a zdravotní nezávadnosti.

Přednosti vitamínu C neboli kyseliny askorbové  

  • snižuje únavu a vyčerpání
  • přispívá ke správnému fungování nervového systému a ke správné funkci psychiky
  • podporuje správnou funkci zubů 
  • přispívá k normální tvorbě kolagenu kůže, chrupavek, zubů a dásní, kostí a krevních cév
  • kyselina askorbová se používá na pleť
  • chrání buňky před oxidačním stresem (například krev obsahuje železo, rezaví až po odumření krevní buňky)
  • zvyšuje vstřebávání železa

Proč potřebujeme vitamín C?

Vitamín C se stará o správnou imunitu během intenzivního fyzického výkonu, ale i po něm. Nedostatek vitamínu C snižuje obranyschopnost. Dále Vitamín C zajišťuje běžnou činnost nervové soustavy. Vitamín C tak přispívá ke správné psychické činnosti. Vitamín C se také podílí na energetickému metabolismu.mírně povzbuzující účinky, a proto vitamín C doporučujeme každému sportovci.

Vitamín C přispívá k normální tvorbě kolagenu kůže, chrupavek, zubů a dásní, kostí a krevních cév. Jinými slovy lze shrnout, že vitamín C je esenciálním vitamínem pro růst, opravu a hojení tkání v kůži, nehtech, vlasech, vazivech, kloubech, svalech, svalových bílkovinách. Vitamín C přispívá k ochraně buněk před oxidačním stresem a zvyšuje vstřebávání železa.

V jakých potravinách se nachází přírodní vitamín C

Lidský organismus si na rozdíl od zvířat není schopen syntetizovat vitamín C sám, ani jej uchovat pro pozdější použití, je tedy odkázán na příjem vitamínu C z potravy a pití. Přírodní vitamín C získáváme v největších množstvích z tepelně neupravené brokolice, z plodů šípku, z čerstvého zelí, kysaného zelí (za předpokladu, že vše uvedené neprošlo tepelnou úpravou), dále z paprik nebo z rajčat, z různých druhů ovoce a mnoha dalších plodin. Je potřeba zdůraznit, že například ovoce při pokojové teplotě ztratí tři čtvrtiny (75 %) za pouhých 7 dní. Do této doby se počítá čas od sklizně, přest transport a skladování přes pobyt na prodejně. Ano vitamín C je velmi citlivý na teplotu. Na druhou stranu, pokud používáte naprosto čerstvé suroviny, nebo jen dusíte v páře, stačí pro nesportujícího jedince jeden zeleninový sálát obvyklé velikosti denně. Ve sportovní výživě najdete vitamín C ve Cloumákovi a v multivitaminovém mixu.

Nedostatek vitamínu C

Nedostatek vitamínu C vede ke snížení obranyschopnosti, dále ke zpomalení hojení / regenerace a zpomalení růstu. Déle trvající akutní nedostatek způsobuje omenocnění kurděje - avitaminóza C se závažnými projevy. Ten je však poměrně vzácný, neboť se kyselina askorbová široce používá v potravinářství jako aditivum s funkcí antioxidantu a regulátoru kyselosti. Příkladem může být kečup, ovocné výživy, proteinové smoothie, dokonce i mnohdy sladké sirupy, dále salámy, šunky a některé paštiky.

vitamín C

Doporučené využití a dávkování vitamínu C

Denní dávka je EU stanovena okolo 90 mg v závislosti na jedinci.
Pro sportující, kojící, těhotné nebo osoby pod stresem
doporučujeme jednu dávku vitamínu C. Rozmíchejte ve vodě 0,25 g a vypijte.

Trpíte-li často nachlazeními, konzumujte vitamín C pravidelně. Při nachlazení má smysl užívat 3krát až 4krát denně 0,25 g vitamínu C (vztaženo na dospělého o hmotnosti 80 kg).

Vitamín C užívají pravidelně i sportovci. Sportovci dávkují 5krát až 7krát denně 0,25 g vitamínu C.

Při úrazu doporučujeme kombinaci kolagenu a vitamínu C. Zranění dávkují 3krát až 4krát denně 0,25 g vitamínu C.

Předávkování vitamínem C

Předávkování vitamínem C je velmi obtížné, protože se jedná o vitamín rozpustný ve vodě. Lidský organismu vstřebává vitamín C ze stravy, přičemž momentální nadbytek vitamínu C rychle vyloučí močí. Proto je dobré vitamín C doplňovat pravidelně v malých dávkách. Pokryjete tak průběžnou denní potřebu vitamínu C. Symptomy předávkování jsou průjem (další ze způsobů jak se nadbytku vitamínu C zbavit) a někdy i bolest hlavy. Jednorázová dávka vyvolávající tyto stavy se liší jak u koho, začíná na 2 000 až  5 000 mg (2 g až 5 g).

Vedlejší účinky kyseliny L-Askorbové

Nejsou známy. Vitamín C se dobře snáší i s ostatními doplňky.

Synonyma pro vitamín C

Kyselina L-askorbová, vitamin C, E300, L-xylo-ascorbová kyselina, L(+)-askorbová kyselina. 

Může se vám také hodit odměrka:


Může se vám také hodit dóza:

 

Nutriční hodnoty (na 100 g): Nutriční hodnoty (na 0.25 g):
Energetická hodnota 0 kJ 0 kJ
Energetická hodnota 0 kcal 0 kcal
Tuky 0 g 0 g
z toho nasycené mast. kys. 0 g 0 g
Sacharidy 0 g 0 g
z toho cukry 0 g 0 g
Bílkoviny 0 g 0 g
Vláknina 0 g 0 g
Sůl 0 g 0 g

Podobné produkty

Ajax loader