Psyllium vláknina | 1 000 g za 358 Kč

doporučuje
122,0 tis.
zobrazení

358 Kč 14,69 €
Cena s DPH

 
 

Psyllium: co je to, užívání a výhody vlákniny

Málokterá účinná látka je tak dlouho oblíbená, jako právě přírodní psyllium. To do jisté míry ukazuje, že připravený prášek ze semen jitrocele indického (plantago ovata) má prokazatelně vliv na naše zažívání a mimo jiné i podporuje účinnější hubnutí. Psyllium neboli jitrocel indický pochází z Indie, kde ho po staletí znají tradiční bylinkáři.

Jde o nízkoenergetickou, částečně rozpustnou vlákninu, která může sloužit jako doplněk stravy, protože zlepšuje vyprazdňování a preventivně působí proti zácpě. Vláknina se získávaná z jitrocele indického.

Psyllium vláknina ve výhodném 1 kg balení za cenu 358 Kč.

Počet dávek v balení: 200

Denní doporučená dávka psyllia: 10 g

Složení: psyllium z obalových vrstev semen jitrocele indického 95 % (tj. 95% čistota)

Obsah vlákniny průměrně na 100 g psyllia:

  • vláknina 78 g
  • z toho vláknina rozpustná 47 g
  • z toho vláknina nerozpustná 31 g
  • minerální látky 3,5 g 

Hmotnost výrobku: 1 000 g

Po otevření psyllium spotřebujte nejpozději do 10 měsíců. Původ použitých surovin Indie. U všech surovin laboratorně sledujeme ukazatele čistoty a zdravotní nezávadnosti. 

Co je to psyllium?

Jak už jsme napověděli, psyllium mohou být celé lístky osemení, nebo jemně namletý prášek z osemení jitrocele indického. Jedná se o fantastický zdroj zcela přírodní vlákniny, která účinně přispívá k lepšímu trávení a vylučování. Celkově napomáhá ke správnému fungování střevního traktu. Kromě toho ale navozuje pocit sytosti, to oceníte zejména při hubnutí. Jeho výhodou je také nízká energetická hodnota.

Proč užívat psyllium jako doplněk stravy?

Psyllium je rozpustná vláknina, proto se snadno užívá jako doplněk stravy. Ale můžete ho použít třeba do vaření. To je na rozdíl od některých jiných doplňků stravy velké plus. Psyllium vláknina je vhodná zejména, pokud trpíte nějakými problémy s trávením nebo vylučováním. Případně, když se snažíte shodit kila.

Užívání psyllia je vhodné proto, že výrazně obohacuje jídelníček o vlákninu. Právě vlákniny podle studií lidé přijmou zdaleka nejméně, naopak nejvíce sacharidů, tuků a následně až proteinů. Ovšem takové stravování není správné. 

V době, kdy konzumujeme převážně pečivo z nízkovymleté (bílé) mouky, bílou rýži, těstoviny, nadmíru masa a hodně sladkostí, se řada z nás potýká se zácpou. Užívání psyllia napomáhá omezovat konzumaci jednoduchých cukrů a nadmíru bílkovin. Nahrazení části stravy psylliem vede k upravení krevního cukru. Psyllium stačí nasypat do potraviny (jogurt, mléko, kefír, podmáslí) nebo zalít vodou a ponechat vlákninu 10 minut zvětšovat svůj objem. Doplňování vlákniny v podobě doplňků stravy se stává důležitým faktorem. Psyllium má výhodu proti otrubám a jiným abrazivnějším vlákninám, že je velmi šetrné a nedráždí střevní stěnu. Zároveň podporuje peristaltiku střeva, čímž představuje účinný prostředek proti zácpě, která úzce souvisí se vznikem bolestivých hemoroidů. Dostatek vlákniny v denní stravě znamená přirozené zažívání a podle obecných doporučení snižuje rizika.

Nedostatek vlákniny

Nedostatek vlákniny je příčinou řady civilizačních onemocnění. Pestrá skladba vlákniny v našem jídelníčku má přímou souvislost s obranyschopností. Psyllium je jednou z mnoha vláknin.

psyllium vláknina rozpustná

Unikátní vlastnosti vlákniny psyllia v kostce:

  • po styku s vodou psyllium bobtná, přičemž za 10 minut dosáhne maxima a nasaje 40násobek vody, vytvoří gelovou vláknitou kaši
  • psyllium vydrží v domácích podmínkách bez přístupu vlhkosti i několik let
  • psyllium má nízkou energetickou hodnotu – je bez přidaných cukrů, obsahuje pouze přirozeně se vyskytující cukry
  • je to vláknina zcela bez tuku
  • poskytuje přísun rozpustné vlákniny, která nedráždí střevní stěnu

Jak psyllium pomáhá

Psyllium na sebe váže vodu (hodně vody) a díky tomu několikanásobně zvětší svůj objem. Takto nabobtnalé psyllium se ve střevech z prášku promění na gel, který optimálně reguluje konzistenci stolice – pokud je příliš hustá, zředí ji. Naopak, když je vaše stolice ve střevech řídká, tak ji zahustí. 

Navíc střeva na takto nabobtnalou vlákninu reagují efektivnějším pohybem a tím dochází k častějšímu a pravidelnému vyprázdnění (1 až 2 × za 24h). Kromě toho psyllium dokáže navázat různé zbytky, toxiny a nánosy v záhybech střev. Dostanou se tak z těla ven, to výrazně prospěje našemu zažívání. 

  •   Pomáhá při zácpě nebo naopak průjmu
  •       Snižuje hladinu cholesterolu
  •       Napomáhá k normální hladině krevního cukru
  •       Je účinná při hyperglykémii
  •       Napomáhá hubnutí

Vliv psyllia na hubnutí

Vláknina se také využívá při hubnutí, proto jde hubnutí a psyllium ruku v ruce. Navzdory nízké energetické hodnotě dodává pocit zasycení, proto je psyllium vhodné při hubnutí. Právě díky tomu, že násobně zvětší svůj objem, navozuje pocit sytosti i při poměrně malých soustech. Proto se psyllium při dietě přidává například do pečiva, ale také do jídla nebo dezertů. Výhodou zároveň je, že samotné psyllium má minimální obsah kalorií. Jednoduše řečeno vás tedy dostatečně zasytí, ale díky jeho nízkoenergetické hodnotě nic nepřiberete.

Pokud chcete s psylliem podpořit hubnutí, je třeba mít na paměti, že během užívání můžete mít větší břicho a úbytek na váze bude viditelný až několik dnů po jeho vysazení.

Některé studie ukazují, že psyllium může napomáhat snižovat škodlivý (LDL) cholesterol v krvi. Snižuje totiž hladinu lipoproteinu.

Vláknina navíc zpomaluje vstřebávání cukru do krve. To je prospěšné zejména u lidí s cukrovkou, protože napomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Nežádoucí účinky psyllia

Má vůbec psyllium nějaké nežádoucí účinky? Uživatelé, kteří mají zkušenosti s psylliem většinou uvádějí, že ne. Je pravdou, že pokud dodržujete doporučené dávkování, potom žádné nežádoucí účinky nehrozí. Ovšem, pokud to s psylliem přeženete, můžete se potýkat s plynatostí, bolestmi v břiše, řídkou stolicí nebo třeba s nevolností. Každopádně psyllium není nijak nebezpečné. 

Jak a kdy užívat psyllium

Pokud se rozhodnete užívat samotné psyllium, potom je vhodné užívat 2 čajové lžičky psyllia na lačno, dostatečně rozmíchané ve vodě. Ideálně alespoň 30 minut před jídlem. Pokud samotné psyllium nechcete užívat, doporučujeme přidat si ho do jídla. Vhodné jsou k tomu jogurty, ale třeba i proteinové koktejly nebo s psylliem můžete vařit i péct. Například lahodný domácí chleba s psylliem je opravdová pochoutka. 

Mohu užívat psyllium v těhotenství?

Užívání psyllia v těhotenství může mít vliv na změkčení stolice, to je jednoznačně plus. Přesto doporučujeme v těhotenství vždy konzultovat užívání psyllia s odborníkem, protože může omezovat vstřebatelnost některých léků. Stejně tak vitamínů nebo minerálů, například vitamínu B12, následně pak zinku, železa a podobně.

Jak dlouho lze užívat psyllium?

Vzhledem k tomu, že spotřeba vlákniny je nízká a přirozeně ji v jídle moc nespotřebujeme, je možné užívat psyllium vlákninu dlouhodobě. Užívání vlákniny není v ničem omezující. Pokud ale užíváte nějaké léky, je dobré dlouhodobé užívání konzultovat s vaším lékařem. 

Je psyllium pro děti?

Psyllium mohou užívat i děti, ale minimálně od 3 let. Dřív dětem psyllium nedávejte – vlákninu přijmou také v jiné stravě zeleninových příkrmů. Doporučená dávka psyllia pro děti je 1 čajová lžička, například přidaná do kaše. 

Dávkování psyllia pro děti od 3 let

Rozmixujte dětem domácí ovoce ze zahrádky, přidejte 1/2 kávové lžičky psyllia a dolijte z poloviny vodou. Nezapomeňte, že vláknina, mezi psyllium patří, funguje jen s dostatkem vody. Doporučujeme naše proteinové smoothie s psylliem.

Doporučené dávkování 

Věděli jste, že vláknina se v potravinách objevuje jen málo? Běžně jí tak za den přijmeme mnohem méně, než je doporučené dávkování. Příjem psyllia, by měl být okolo 10 až 15 gramů denně. To jsou přibližně 2 čajové lžičky. Zbytek vlákniny byste měli přijmout v běžném jídle. Denně by příjem vlákniny neměl překročit 30 až 35 gramů, protože potom by mohla začít způsobovat nepříjemnou plynatost. 

Recepty s obsahem psyllia

Protože psyllium přirozeně ve vodě a vlhkosti zvětší svůj objem, můžete ho využít také do vaření. Recepty s psylliem jsou oblíbené zejména v redukční dietě. Těmi nejzákladnějšími recepty s obsahem psyllia jsou například jogurty a müsli, do kterých si psyllium přidáte. 

Většinou se ale psyllium přidává do pečiva, které si sami doma upečete. Právě proto, že těsto dokáže účinně zahustit. Především se s psylliem v receptech setkáte u redukčních nízkosacharidových diet, proteinových diet nebo u bezlepkových diet. 

Nejčastější otázky o psylliu

Kdy jíst psyllium?

Odpovědí na otázku, kdy jíst psyllium nebo jak užívat psyllium je mnoho. Obecně se ale doporučuje psyllium užívat alespoň 30 minut před jídlem a poté až večer. Případně pak menší dávky během dne, například, když použijete psyllium do jídla.

Mohu jíst psyllium před spaním?

Jíst těsně před spaním není prospěšné a stejné je to u vlákniny. Nerozhoduje, že vláknina (psyllium) je prospěšná. Večer už by měla mít vaše střeva klid, abyste usnadnili ranní vyprazdňování a detoxikaci traktu. Dopřejte si proto psyllium klidně večer, ale alespoň 2 hodiny před spaním.

Jak často se psyllium užívá?

Správnou volbou je užívat psyllium 2krát denně. A to 2 čajové lžičky hned ráno před jídlem a následně odpoledne nebo večer. Doporučený příjem je okolo 30 gramů vlákniny denně. Proto je důležité počítat vlákninu celkově, nejen psyllium. 

Čím nahradit psyllium?

Vláknina Psyllium je specifická a nejde jen tak nahradit. Ovšem je to pořád jen vláknina, takže ho můžete do jisté míry nahradit jinou potravinou s vysokým obsahem vlákniny. 

Psyllium při kojení

Užívání vlákniny během kojení může mít mnoho výhod, a to například usnadnění vyprazdňování, zlepšení stavu střev a další výhody. Psyllium v doporučeném dávkování můžete užívat i během kojení. Pokud si však nejste jisti, konzultujte jeho užívání se svým lékařem. 

Synonyma pro psyllium

Psylium, psílium, indický jitrocel, vláknina. Rozhodně nezaměňujeme s psylium, nebo s psilium, jak se někdy mylně uvádí.

Nutriční hodnoty (na 100 g): Nutriční hodnoty (na 10 g):
Energetická hodnota 776 kJ 77,6 kJ
Energetická hodnota 194 kcal 19,4 kcal
Tuky 0,2 g 0,02 g
z toho nasycené mast. kys. 0 g 0 g
Sacharidy 2,5 g 0,25 g
z toho cukry 0 g 0 g
Bílkoviny 1,4 g 0,14 g
Vláknina 78 g 7,8 g
Sůl 0,315 g 0,032 g

Podobné produkty

Nakupte se slevou 10 % na tyto výrobky: HMB v počtu 1x | hrachový protein v počtu 5x | psyllium v počtu 2x | hydro syrovátkový protein v počtu 2x | v počtu 1x | izolát syrovátkového proteinu v počtu 1x | Vícesložkový protein DH32 v počtu 1x | HMB 400 tbl v počtu 1x | Omega 3 v počtu 1x. V košíku zapněte akční kód VELKO10, pokud v něm máte výrobek minimálně v uvedeném počtu. Sleva max. 3000 Kč na 1 nákup. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

VSBEKF

159 Kč 6,53 €
Ajax loader