Filip Degl 1000 Miles 2015 - vítězství přes hranici bolesti, část 1/2

Ze spánku je vytrhlo houknutí kotoučové brzdy. Pak ještě jednou, a  zase. Mýtinu z části osvětlil kotouč pohupujícího se světla. "Filipe, sss ssss, slyšels to ?" Dan měl ve spacáku zvednutou hlavu směrem ke mě, oči dokořán. V tu chvíli už na mýtině zastavil cyklista, závodník, soupeř. Kužel jeho svítilny se točil všemi směry doleva na dodávku, na zámeček, doprava na naši útulnu či zastávku a zase zpět, jakoby něco hledal.

"Ne! To není možný. Dane kolik máš hodin?" "Jsou 3:11", hlásí Dan. Přijeli, nebo spíš došli jsme sem v 1 hodinu v noci, a to už jsem byl úplně gumový. Věděl jsem, že pokračovat nonstop dál, by se nevyplatilo.
"Sakra!" ..letí mi hlavou. "Takhle těžký úsek, který byl v noci úplně nejezdivý a dohnal nás. Ten člověk je naprostý fanatik, za každou cenu chce zvítězit. Těžký soupeř. Ale třeba má úplně dost? Vždyť jel přes noc o 2 hodiny déle než my, zatímco my jsme spali. Třeba zalehne tady... třeba také hledá, kde zalehnout. Co ho to stálo, aby můj náskok dohnal?" Když si promítnu svůj včerejší výkon.. Včerejší dopoledne jsem se střídavě belhal, střídavě pokoušel zapojovat pravou nohu do otáčivého pohybu klik. Některé úseky se mi to i dařilo, pokud nepřišla křeč.  Nebo když se dala bolest vydržet. Odpoledne už jsem souvisleji jel. Přišel jsem na to jak, šlapat skoro výhradně jen levou, což byl kumšt, protože těžká pravá noha překážela. Byl to neskutečně vyčerpávající postup vpřed, spíše psychicky než fyzicky. Přískokem vpřed do kopce, než stihnu levačkou znovu šlápnout, ztrácím rychlost a rozjíždím se pokaždé skoro jako z nuly. Každým šlápnutím. A těch šlápnutí má být na zbylých 300 km ještě hodně. Na výjimečně prudkých místech nezbývá než tlačit. 

"Když mě tohle čeká ještě celý dnešek, jakou mám asi tak šanci? Jakou má téměř jednonohý cyklista šanci zvítězit? Když už mě nechrání žádný náskok. Realisticky? Taková šance není." Rychle zapudit tu myšlenku.

Ale v tu chvíli už není čas na myšlenky, protože kužel světla závodníka neomylně míří na přístřešek, pod kterým jsme dosud spali. "Všiml si nás, už o nás ví!" Postava se opětovně staví do pedálů a svým silovým a jakoby houpavým způsobem, jako někdo hodně vysoké postavy, jede naším směrem. Na místě tmavé postavy si představuji Petra Tichého, na kterého by to sedělo. Je vysoký a nemá nášlapy. Pohyboval se na třetí příčce a je obrovsky motivovaný svým nečekaně skvělým, průběžným umístěním. "Ale tohle?, předjel i Tyxu? To bych vážně nečekal." Uvědomím si, že cítím po těle chlad. Na mé hliníkové folii zevnitř visí jako krápníky vysrážené kapky vody. Za chvíli zazvoní budík na 3:30, ale nejraději bych spal. Nadzdviženou hlavou pozoruji scénu, která teď soupeři. Ten je mezitím už jen pár kroků před naší útulnou či zastávkou. Svítí na nás, ale pak.. nepochopitelně a bez jediného slova, nás míjí a jeho světlo i houkání kotoučové brzdy se ztrácejí v mokré temnotě. Jakoby nás ani neviděl? Ještě chvilku slyšíme houkat jeho brzdu z dáli. A pak už.. nic, klid.

"Kdo to byl Filipe?" Zmohl se první Dan na slovo. "Jedeme za ním? Nejsem si jistý Dane, podle mě to byl Petr Tichý" "Nejedu nikam, nemá to cenu, nebudu se za ním po tmě hnát" "Sakra." Hlodá to ve mě. Pak povídám. "Je mi zima, už neusnu. Stejně  za chvíli bude zvonit budík. Tak jo, vstáváme, jedeme za ním!" velím. Následuje hopsání. Mávání rukama. Drkotáme zuby. Chce to pohyb, pohyb. Balíme každý své věci. Tlačím do sebe během činností na sílu sladkosti, Dan posnídá klobásku. Už mám sbaleno, a jsem oblečený. Jednoduše proto, že jsem spal ve všem co mám. Už zvoní i budík, je 3:30, zamáčknu ho a zapínám telefon. Žádné zprávy od organizátorů, kameramana Járy, ani povzbudivé textovky od fanoušků. Nic. Většina lidí touto dobou spí. Musím říct, že naštěstí nikdo, kromě mých fanoušků, se kterými udržuji kontakt a kromě Honzy s Yvčou, neví, že mám veliký problém s pravým kolenem. Ututlal jsem to, aby toho soupeři nevyužili. Na druhou stranu nemohu tušit, jestli to už Honza nenapsal do večerních aktualit, když se to ode mě dozvěděl na Moldavě.

Degl noční jízda 1000 miles

"Chceš abych ti zapnula saunu?" Možná jsem na to měl říct "Jo" říkám si. Ta vzpomínka se mi vybavila během monotónního šlapání v temnotě plné vlezlé bolesti. V hlavě jsem se přenesl o dvě noci nazpět do, pro mě do té doby neznámé, chalupy kdesi za Bernaticemi. Sedím na měkkém a pohodlném letišti narychlo poskládaném na podlaze před roztopeným krbem. Piju už druhý veliký čaj s medem. Na sobě mám vypůjčené, suché tepláky a tričko, jím chleba s pomazánkou a s výbornou šunkou. Do rozednění zbývají 3 hodiny spánku. Ani to ne, pokud budu dlouho jíst. A přemýšlím jestli jsem přece jenom neměl říct "Jo, jasně, rád." Zvolil jsem ale pro závod "správné" rozhodnutí. Moje volba byla vítězství. Tomu podřídím vše, veškerou svou činnost a sebekázeň. Jak daleko přede mnou může být? Petra Tichého jsem za celý den nikde nepředjel. Jak se přede mě dostal? Získal na mě pár hodin náskok, protože z CP2, odjel už brzy ráno, zatímco já spal, netuše, že se znovu změnila trať. Ale tentokrát významně zlehčila, a to na, pro noční jízdu, pohodové asfaltky. Takže ve 3 ráno, kdy jsem vstal, jsem nic nechápal. Nic nedávalo smysl. Petr Tichý že odjel do technicky náročných horských pasáží za hluboké noci? Beyk má na nástěnce napsaný odjezd ještě včera večer, ale přitom tady leží ve spacáku?? Další překvapení následovalo, když jsem se rozjel. Navigace mě vedla jinudy, jen po asfaltkách..
Zalehl jsem do řídítek a pustil se do sjíždění náskoku. Bohužel jsem ani delším spánkem, ani pestrou stravou nevyřešil svoje obtíže s dýcháním a tělesným nekomfortem. Hlavní cíl pro dnešek proto zněl, být fit. Znamenalo to mnoho zastávek: v lékárnách, u doktora a pak několik hodin v servisu s prasklým drátem zadního kola. Ale to předbíhám, to se teprve stane. "Kolik na Petra můžu ztrácet?" Snažím se odhadnout. Myslím, že má stejné tempo jako já a za dnešek jsem vyjmenovanými zastávkami ztratil 5 až 5,5 hodin. Na špici na Mílích znamená každá hodina 10 km. 55 km, tolik tedy bude Petr přede mnou.

"Bože to byl den! Tolik zvratů." Závod pro mě mohl úplně skončit kvůli zdraví i kvůli unaveným drátům zadního kola. Sehnat kvalitního mechanika a potřebný materiál, zkoordinovat to v časoprostoru.. bylo jako skládat puzzle a muset si chybějící kousky improvizovaně vyrobit.

Probíhalo to asi takto:
V Teplicích n. Metují, kudy musíme jet, byl cykloservis Redpoint, ale mechanika měli na dovolené. Podařilo se mi sehnat výborného mechanika, ale až v Polici n. Metují. Dojet tam po svých a zase odtud by mě stálo odhadem hodinu a síly navíc. "Taxi? Haló taxi!" Jenže taxi mi odmítlo kolo vzít. "Mysli!" Stejně jedu přes Redpoint, ale potřebuji tam mechanika. Když nejde hora k Mohamedovi musí jít mechanik za mnou... do Redpointu. Po telefonu jsem přemluvil mechoše Meďocha, aby nabalil vercajk, zavřel svůj krám, nastoupil do mnou přivolaného taxi, nechal se odvézt do vedlejší Teplice nad Matují, kde mi zkusí kolo opravit na chodníku před tamním cykloservisem. Dorazil jsem na místo trošku dříve a paní Marcela v Redpointu říká, že pro mě počká i chvíli po zavíračce, kdybychom potřebovali nějaký díl. Paráda! Kdyby nám cokoliv chybělo, moc nám to pomůže. Jenže do telefonu se dozvídám komplikace. Taxi pro Meďocha ještě nedorazilo, čímž můj plán nabere desítky minut zpoždění. Takže už je hodinu po zavíračce, když konečně s Meďochem dorazí. Ještě nám chybí kus nářadí.. Jen díky paní Marcele, která propůjčila dílnu Redpointu a zůstala dvě a půl hodiny po zavíračce, jsme celou tu skládačku dali dohromady. Přesto ani v Redpointu neměli přesně moje atypicky dlouhé dráty. Takže Meďoch nakonec dělal větší operaci, než jsme původně plánovali. V mezičase mi paní Marcela vařila čaje, moje instantní nudle a vyslechla můj příběh. To všechno pro mě znamenalo obrovsky moc. Odjíždím s opraveným zadním kolem a obnovenou morálkou. Zbývá vyřešit zdravotní komplikace, které se mi ani během zdržení a pobíhání po městě vyřešit ještě stále nepodařilo. A tak jako třetím zázrakem, dnešním andělem strážným byl o hodinu později v chalupě nad Adršpachem pan Skoupý. Obrovský dík vám třem, kteří jste mi tento den pomohli a nic jste za to nechtěli! Člověk z toho má pocit, který obrovsky nabíjí a žene vpřed.

Abych to shrnul. Den po odjezdu z CP2 byl náročnou prověrkou duchapřítomnosti a schopnosti sehnat nezbytné, zařídit nemožné. I teď večer v Bernaticích před krbem, mi to letí hlavou. A znovu jsem měl obrovské štěstí. Ještě před pouhou chvílí, nebylo kde hlavu složit a venku taková zima, až jsem byl ztuhlý, třeba jsem měl všechno své oblečení na sobě a stoupal do kopců. Vše, co jsem doposud vybojoval, bylo ohroženo kvůli možnému podchlazení a probdělé noci. Ale nebezpečí je zažehnáno. Sedím tady v pohodlí u krbu, jako bych si to vyfantazíroval. Můžu odmítat, co můžu, musím! odmítat další komfort, jinak bych tady byl zůstal. A navíc, nemám v úmyslu svým šíleným cílem "obtěžovat". I když je zřejmé, že děvčata v chalupě vůbec neobtěžuji. Přicházel jsem k chalupě pouze s prosbou o garáž nebo dřevník, kde bych mohl přespat. Cokoliv, když mě předtím už za tmy odmítli i Holanďani v kempu. Cokoliv, aby mi nebyla taková zima. Jel jsem tmou od kempu dál. Znám to tady, vím, že jsou tady staré rekreační chalupy a pak už nic. Leda odbočit na Žacléř. Ale to je zajížďka. Než bych tam dojel, budou už všichni dávno spát, takže zbývalo pokračování do krkonošských kopců. Fyzicky zničující. Uviděl jsem ale jednu ze samostatně stojích chalup svítit. "Tak to zkusím", říkám si. Před chalupou stolek se skleničkami, hořící svíčky, dvě židle. Dámský večírek. V další minutě jsem tady.. 
Protože obě děvčata popila, rovnou si tykáme. Jedna ze slečen, dle jejích slov, má úspěšnou závodní minulost na horském kole, díky čemuž dobře ví, jak se cítím a co potřebuji. Je to neuvěřitelný obrat dne o 180° nejdřív zima, bez ubytování, bez jídla a vody. A pak znovu obrat o 180°. Jde o poslední zázrak dneška, který významně předurčí další vývoj v čele závodu.
"Líná huba, holé neštěstí" říkám si. A já rozhodně nemínil se založenýma rukama čekat na zázraky. Zvonil jsem dveře od dveří, ptal jsem se všude, kde to mělo smysl. Musel jsem spoléhat, že se zázrak nakonec stane. Jinak bych to nezkoušel znovu a znovu. Nikdy se nevzdat...
 
S díky jsem odmítl suché oblečení. Majitelka chaty, ale správně zhodnotila, že jsem celý zmrzlý a provlhlý, a tak se mi provlhlé oblečení jala sundavat. "A nechceš, abych ti to přeprala?". Odmítám s vnitřním odůvodněním, "Vždyť mi je vyprali včera na CP2 !" A  za další by stěží za 3 h, které plánuji pospat, uschlo. "Dáš si teplou sprchu?" já: "Díky, jen na 3 hodiny zalehnu, vyspím se a jedu. Nechci ti přidělávat práci. Opravdu nic nepotřebuju. Snad jen horkou vodu, mám tady instantní jídlo.." "Co bys jedl ze sáčku, chceš chleba se šunkou?" Chleba se šunkou neodmítám. Nedostatek rozmanitého, kvalitního jídla je během závodu veliký. Sním nakonec ještě další chleba a ještě jeden. "Čaj?" "Čaj jasně, jo. Díky" "Chceš namasírovat?" Kulím oči, tyjo. "To fakt není potřeba, děláš toho pro mě až až". Musím si udržet hlavu v závodě. Během toho si vyprávíme a běží mi hlavou myšlenky. Jan Tyxa podle mých odhadů musí, kvůli téhle zimně ztrácet. Bez oblečení není možné, aby se v pohodě pohyboval. "Vyrazit, podle mých odhadů, proto bude schopen, až se oteplí. Někdy tak po 6 ranní." Moje dlouhé goretexové oblečení mi konečně, po bezmála 1000 km v závodu, dalo tento večer výhodu. Ale nakonec ani to nestačilo. "Venku je 6 °C" hlásí mi hostitelka. Znám to tady dobře. Až dál v kopcích jsou dvě útulny bez hromosvodu a pak za další kus je Malá Úpa. Honza bez oblečení je v pytli. Zato Petr ten je rozumně oblečený a bude tudíž někde před námi. Věřím tomu, že nocuje už v Malé Úpě...
 
Najednou mi Dan položí ruku na levé rameno. "Člověče" ..takový ten jeho obvyklý, poetický a nadšený tón v hlase, když je někde pěkná zřícenina, vodní hladina nebo krajinka.. Vynořil jsem se ze svých myšlenek do bolesti, zvedl hlavu zabořenou mezi rameny, zdvihl oči a přinutil se podívat před sebe. "..máš ho." dořekl poeticky Dan. Nevěřil jsem tomu a vzápětí jsem tomu, koho vícím, nemohl uvěřit ještě víc. Šlapal před námi, ale nebyl to Petr Tichý, byl to Jan Tyxa.
 
Do cíle zbývaly ani ne dvě stovky kilometrů. To znamená, že do odpoledne musíme být v cíli. Mísil se ve mě pocit, radosti s duševním vyčerpáním.. Současně nastupovala vlna euforie, protože mi docházelo, že s Honzou bych mohl udržet i svoje jednonohé tempo. Musel si strašně hrábnout, aby sjel ten veliký náskok. Ještě k tomu po nocích. Za další Krkonoše a jeho příliš silové převody, ho strhaly. V Krkonoších jsem si dal záležet, abychom o sobě věděli a držel jsem co nejvyšší tempo na mých lehčích převodech.
 
 
 
Ale vezměme to od úplného začátku, a to od přípravy na Míle 2015:
 
V srpnu 2014 jsem si řekl, že zkusím zase trénovat. Bylo to díky úžasnému Handy maratonu v týmu Desafío a díky povzbuzujícímu růstu fyzické síly po tomto závodu.
 
tým Desafío, Filip Degl první zleva
 
grandiózní finále Desafío, Filip Degl 2. zepředu
 
Desafío na pódiu
 
A tak započala moje fyzická příprava.
Filip Degl se připřavuje v tělocvičně na závod 1000 miles
 
Výhradně v ČR. V dešti, bahnu
 
Filip Degl na závodu Sudety
 
zimní fyzická příprava Filipa Degla na 1000 miles pro rok 2015, cyklokrosové závody, ve sněhu, větru,... cokoliv na silničce, na válcích, abych najel kilometry
 
promočený a prochladlý během podzimní a zimní příprava na trati u Anthroposu
I když je to fyzicky těžké, vzpomínám na to rád.
 
Filip Degl na vznikající trati za Antroposem
 
Byly to pestré zážitky. Vždycky jsem o přípravě říkal, že je hlavní odměnou.
 
Filip Degl na závodu Cyklocross Anthropos
 
Ne závod nebo vítězství samotné. Ten je jen motivem proč to dělat. Rád používám termín "návnada".
 
Filip Degl v cíli Jihlavské 24h
 
Další vyhodnocení zda ano či ne jsem si stanovil k datu přihlášení 1.1.2015. Nějak jsem trénoval a plnil tréninkové cíle, neviděl jsem překážky, tak jsem se do závodu na 1000 mil pro rok 2015 přihlásil. Stále přede mnou 6 měsíců s otazníkem. Těch 6 měsíců musím odtrénovat kvalitně, jinak to nebude mít smysl.
Nakonec jsem měl díky Markovi Chudějovi skvělou příležitost opět trénovat v Lanžhotě. Od Vlastíka Mlynáře jsem dostal jasnou vizi co dělat a co nedělat. Abych objasnil. Vždycky jsem trénoval tak nějak bez plánu a s nejasnou představou. Nevěděl jsem jestli trénuji opravdu nejsprávnějším způsobem. Když to vezmu ještě víc zpátky, od roku 2012 vypadá nejdůležitější část mojí přípravy tak, že využiji několika prodloužených víkendů. 3 až 5x za rok sednu na vlak a trénuji část českých Mílí. Obvykle nejraději jezdím Jeseníky nebo na druhou stranu Orličky až do Nového Města pod Smrkem a zpět.
To znamená, že jsem českou část projel v některých místech už asi 17 - 20x. Nevím to přesně. Kromě toho jsem českou část jel celou v kuse během závodu 4x. Přestože českou část znám jako své boty, nebo spíš tretry, nespoléhám na věci po trase jako jsou penziony. Ze zkušenosti vím, že to klapne, když dobře, tak jednou za celý závod.
Teď jsem pochybnosti nemusel řešit. Věřil jsem tréninkovému doporučení od Vlastíka. Dařilo se mi ho plnit. Dokonce i práce i rodina mě pustily.
Z plánovaných 300 tréninkových hodin nakonec bylo nečekaných 1 400 hodin v sedle. Jsou v tom všechny formy tréninku, kdy jsem seděl v sedle a šlapal nohama (pod střechou, MTB, silnice, všechny závody MTB i silnice).
 
Filip Degl trénuje na válcích
 
Prvně v životě si nechávám dělat sportovní testy výkonnosti. A to na MU v Brně
Výsledky z března 2015 ukazují žalostné:
 
VO2 MAX / kg 61,2
5,7 W / kg
max. 450 W
VT1 140 VT2 162 maximální TF 172
Odpadnul jsem před časovým limitem..
 
V květnu přišlo uklidnění nervozity, kdy se mi potvrdila forma: Moje 1. vítězství v životě a zároveň rekord tratě na Třech Studních s převýšením 412 m. 24h. Nakroužil jsem 570 km, nastoupal šílených 11200 m n.m. což bolelo víc než ty kilometry. Vždycky na to budu rád vzpomínat.
 
Stanovil jsem si nějaké fyziologické a technické cíle, které jsem také splnil. Od závodu v roce 2013 jsem vylepšil následující:
tělesná váha -5 kg
váha kola - 3,5 kg
váha vybavení -1 kg
váha jídla a pití - 1 kg
 
I když moje hodnoty sportovního vyšetření stojí za prd, snížení váhy je při jízdě hodně poznat, takže se absolutně zlepšuji. Jsem šťastný, že mám správný směr. Moje pojetí závodu na 1 000 mil krom jiného znamená: bez pomoci internetu, bez informací o počasí od rodiny, známých na telefonu a tak podobně... Mám tlačítkový telefon, který ani internet neumí.
koleno, které Filipa Degla mohlo znamenat konec závodu na 1000 mil
Po závodě zjišťuji, že už pravidla internet a tím i sledování pozic ostatních závodníků na smartphonech překvapivě dovolují.
 
Plán na samotný závod zněl: nejezdit pokudmožno v noci a spát o hodinu déle než v roce 2013, kdy jsem naspal 21 hodin. Pro srovnání jsem v 2015 naspal 33 hodin. Proč tolik, vysvětlím později v části zabývající se taktikou a úseky se zákazem jízdy v noci.
 
Letošní noclehy vyšly takto:
1. chata Hrešná
2. před Liptovskou Osadou
3. CP1
4. koupaliště Hadinka před Slezskou Hartou
5. CP2
6. Bernatice
7. Krásná Lípa
8. útulna zámeček Fláje
 
mapa noclehů Filipa Degla na 1000 miles
 
Pár dnů před závodem: "Tak jsem si myslel, že touto dobou budu někde pryč a odpočívat. Pak teda, že nebudu pryč, ale budu mít doma dovolenou. Nakonec pracuju přes závit. Dnes zase totálně stresový den, všechny možné komplikace ve firmě. A na internet musím jezdit do města, protože už několikátý den tady prostě i přes ujištění providera nejede. Jak mám vést desítku lidí a internetový obchod bez internetu?? Čistá hlava před závodem=co víc si přát."
 
Cesta na start byla naštěstí už poklidná.
 
2015 startujeme ze Slovenska.
Filip Degl za jedním stolem s Janem Tyxou ve startovní Nové Sedlici
Start závodu se o pár hodin odkládá (na 16h), tma je tedy hned blíž. První zakázaný, noční úsek se nacházel hned za chatou Hrešná. To znamenalo vynucený delší spánek, protože do lesa jsme směli až od 6 h ranní. Pokud by se někdo chtěl tomuto zdržení vyhnout, musel by se dostat už do soumraku za tuto hranici, což znamená ujet přes 176 km, a to průměrnou rychlostí přes 25,5 km / h. A to by se start mesměl odložit.
 
Filip Degl první noc závodu 1000 miles
 
 
brodění na 1000 miles 2015
 
Z toho je zřejmé, že zakázané úseky na Slovensku budou hrát důležitou taktickou roli. Pro tato omezení bude stanovení nového rekordu ve směru SK - ČR obtížné.
 
první noc Filip Degl na 1000 s Ondřejem Semerádam v úniku na čele


závodní kolo Filipa Degla na Mílích 2015
 
Proto jsme s Ondrou šťastní, že se nám na Hrešnou podařilo dojet. Ani jsem to neplánoval, ale Ondra to hnal.
 
Filip Degl na 1000 za jedním stolem s Ondřejem Semerádam na Hrešné
 
Následující den vstávám z favoritů jako první. Potkávám jen Dalibora Beka a ještě někoho, ale brzy jedu dál sám. V Poračské dolině spoléhám na hotel Lopušná. Najíst se tam, doplnit pití a zásoby. K tomu však schází ještě nějaká desítka kilometrů a vlivem horka nejsem ve své kůži.
 
Filip Degl přenáší závodní kolo na trase 1000 miles
 
Filip Degl nasedá na kolo na trase 1000 miles
 
Musím se do další jízdy přemlouvat. Projíždím kolem stavení v lese, u kterého vidím několik osob, odhaduji na místní. Skupinka asi 4 žen různého věku a dva muži, jak se později ukázalo. Zaváhám, jestli už tam nezastavit, zpomalím, otáčím a kroužím na cestě. Ne pojedu dál! Po 50 m jsem to přecejen přehodnotil, otáčím a vracím se k nim. Poprosil jsem je o trochu vody. Vylili na mě konev ledové vody a teď si povídáme odkud jsem, jak se jmenuji, jestli mám rodinu, jak se jmenuje syn...  Ležím na betonu ve stínu za stavením, chladím se. Byli sklízet seno. Hotel Lopušná je prý zavřený, protože prochází rekonstrukcí. To bych byl býval namydlený a bez vody, kdybych tady nezastavil. Na to si postěžuji, jak jsem se ale těšil, že si tam dám normální jídlo. A jdu si do kola pro tyčinky. Paní, která si se mnou nejvíc povídá vytahuje svoji svačinu. Zdvořile odmítám, je mi to hloupé. I když bych byl rád za pouhý chleba s máslem. Dostal jsem dvojchleba s máslem, salámem, šunkou a s množstvím uzené parenice. Takovou svačinu mi nedělávala ani maminka :) Dostal jsem také zeleninu. Jenže jsem v takovém stavu, že druhou půlku do sebe soukám na sílu, ale vím, že mi to pomůže.
teď už sám Filip Degl na 1000, a odteď sám
 
Po cestách na Slovensku mě provází Vít Huspenina, letos šéf CP1 a kamarád. Víťa je příjemným společníkem a pořizuje dokument, za který jsem mu obrovsky vděčný.
 
Filip Degl na louce kdesi na Slovensku na trase 1000 miles

Další velikou krizi tento den mám při prudkém klesání z Čierného Váhu. Ve sjezdu se mi vysloveně motá hlava, tak dávám minutovou vynucenou přestávku, než pokračuji ve sjezdu.
 
Filip Degl ve sjezdu od Čierného Váhu na trase 1000 miles
 
Vybavují se mi vzpomínky co se tady odehrálo v roce 2013. Za Poračskou dolinou nás opustil Honza Vaculík kvůli kolenu a cestou na Čierný Váh jsem ztratil Pavla Macháčka a připojil a opět odpojil Radka Musila. Zrovna tady v Lehotě jsem pak objednal pokoj, s tím, že Pavel mě dojede.. Už je to lepší, tak nasedám a ve sjezdu potkávám Víťu. Udělá pár záběrů. Dole jsem už nadoraz.
 
Filip Degl v Kraĺově Lehotě na trase 1000 miles
 
Zastavujeme v Kráĺově Lehotě. Jím a odpočívám asi 90 minut. Přicházím o drahocenné světlo, ale není jiné cesty jak se zmátožit. Také za to v následujících kilometrech potmě zaplatím daň. Terén je jiný než jsem si pamatoval - spletl jsem si posloupnost dvou úseků za sebou. Přijíždím na značky s už 3. dnešní krizí, tentokrát jak hrom, až kolem půlnoci. Bod označuje zákaz pokračování v závodu během noci, čili další strategický bod. Nikdo nikde, tak bych měl být první, kdo odtud v 6 ráno vstoupí do lesa. Ale nechce se mi věřit, že by mě při tom dnešním flákačství někdo nepředjel.
 
Filip Degl si chystá nocleh na Slovensku v opuštěné zastávce
 
tak spí na 1000 miles Filip Degl
 
vodou naložené kolo Filpa Degla 2015
  
odjezd Filipa Degla na Liptovskou Osadu na1000 miles
S Víťou se loučíme za Liptovskou Osadou, on vyráží budovat CP1.
 
ovečky v horách na Slovensku objektivem Filipa Degla na 1000 miles
Ovečky na Križné.
 
Na Križné se při mírném sjezdu z hřebene poprvé odvážu a je z toho okamžitě ošklivě proražená pneu. Ztrácím všechen tmel ze zadního kola, ten souvisle pokryje rám kola i celou zadní bagáž, ale účel splní. Hrozivý příčný řez skrz běhoun až do plátna zacelil, takže nemusím nic opravovat. O kousek níže na horském hotelu Kraĺova Studňa pán oznamuje, že jsem 2. nebo 3. v pořadí. Včera večer už nějaký závodník ohlašoval polohu dole z města. Tak přece mě někdo během mých slabostí předjel. Objednávám zajíce na smetaně s knedlíkem. To je jediné řešení situace. Dezert bohužel v nabídce žádný. Což je ale špatné. Jen tatranky a utopence. Než bude jídlo na stole, jdu přes šatny na WC. Hle, tady je vlastně sprcha. Bez zaváhání, tak jak jsem, jen se zuju, se osprchuju. Během 3 minut 3-v-1, osvěžení, očista těla i proprání oblečení od soli a prachu. Na terase už mě očekává rovná půlka zajíce. Paní mi najednou oznamuje, že můžu mít i domácí dezert: řezy s citronovým sirupem. Výborné a 3x větší než jsem schopen po zajíci spořádat. Balím část s sebou. Vzpomínám zase na 2013, kdy tady před hotelem seděl Dalibor Bek a kdy jsem mu ukazoval, že mi začal hrozivě upadávat pedál.
Sjíždím z hor do nížiny, kde mě praští neskutečně suchý, teplý protivítr jako v sušárně. Pohybuji se s pocitem korábu pouště. Oči vysychají, není radno otevírat pusu jinak vysychá i ta. Jazyk se lepí. Vysvobozením jsou až lesy na Homoĺku. Zbytečně jsem se ale těšil na pořádné jídlo (chleba se škvarkovou a s cibulí).  Neuvědomil jsem si, že místní bufet brzy odpoledne zavírá. Tak místo toho večeřím s nechutenstvím nanuk zakoupený na baru, zatímco pozoruji zábavu dětí z letního pobytu. Zhroucený na lavičce si během toho popovídám s vedoucím. Už se mi vážně nikam nechce. No nic, musím.
 
Nakonec mě ten nanuk nějak nakopl a jede to. Krajina ubíhá. Následující video temno temného lesa jsem pořídil přibližně 60 minut před CP1. Na to nejzajímavější těsně před CP jsem bohužel zapomněl nebo nezvládl zapnout kameru. Bylo to takhle: Jedu naprosto temným lesem podobně jako na videu, náhle prudké bahnité klesání ve vyježděné brázdě, jako na tankodromu, cestou zaříznutou do terénu, už spíše korytem od vody. V kuželu světla prosvítají jen vodou obnažené bílé kameny a najednou.. se přede mnou ze země zvedají desítky, teď už stovky, bílých křidélek. Plný les. Ano, je to tak! Nemám halucinace. Nestkutečná hejna bílých motýlů, kteří tu pili z mokré hlíny. Beyk po příjezdu do CP1 popisuje totéž. Třepotají se v záři mé svítilny jako lesní přeludy. Vytvářejí lesní plankton, kterým proplouvám. A pak z lesa vystoupám po louce, kde stojí zde vytoužený kontrolní bod č. 1 (CP1)
V CP1 se ptám kdo je přede mnou a jsem tam 1. !
 
Ráno vyrážíme překročit hranice do ČR

Filip Degl Beyk chastají ráno kola na CP1 1000 miles
 
Filip Degl okamžik před nasednutím v CP1 na Slovensku
Jak je dobré používat hlavu. 
 
Filip Degl vyrazil do 2. čtvrtiny závodu
 
Během mé služby se nic zvláštního nestalo.
 
stanoviště CP1, kontrolní bod na Slovensku
 
Tedy alespoň dopoledne nic. Odpoledne ve Vizovicích začíná krápat. Za nějakou dobu regulerně prší. Mám z radosti slzy na krajíčku, trénink v bahnu měl smysl. Už jsem se bál, že letos nezaprší, jako tomu bylo v roce 2013. Znám Míle tak, že na nich vždy pár dní prší. Proto mám i výbavu do deště, která váží o třetinu víc, než, kdybych to riskl a jel s vizí suchého závodu. Déšť přijímám s vděkem a polykám další kilometry dokud to jde. Stezky se rychle stávají rozbahněné a pohyb pomalejší. Jím klasicky na Trojáku, kde mě to vyplivlo na asfalt a odtud už žádné bahno. Telefonuji na cykloservis, ale nic z toho není. Rychle dál. Když prší, musím co nejvíc najet, zatímco se jiní schovávají. Večer ještě taktizuji, posílám SMS s polohou odhadem o nějakých 60 km napřed. Pokud některý z konkurentů navzdory pravidlům sleduje polohy, říkám si, bude to na něj mít, obzvláště za deště, demoralizující dopad. Nebo ho to vyprovokuje k chybě. Jestliže nesleduje, nic se nestane.. Při té příležitosti se mi vybavilo jak jsem se snažil organizaci závodu přesvědčit, aby prvních několik závodníků vybavila trackery, které by do kanceláře ukazovaly aktuální pozice. Také jsem navrhoval fotopasti, které by prokázaly, že skutečně závodník osobně projel určité úseky, případně, že tlačil, kde se nesmí jet, nebo, že ho někdo neodstřídal.
 
Potkávám první povzbudivý vzkaz od fanoušků závodu. Je to strečkou omotaný polystyren okolo stromu.
 
V obci Klokočí zápolím s myšlenkami, že bych dnešní zmáčený den ukončil už tady. V teple a suchu. Zastavuji v hospodě, kupuji sladkosti a postesknu si, jak už je nenávidím. Na to mi paní majitelka nabídne chuťovky. Bez váhání přijímám. Ona ochotně skočí do auta pro nákup a nechutenství dostává na frak. Po smíchání s mými 4fitness vitamíny mi to odsud jede, jako bych dotankoval kerosin. Zešeřívá se, přelézám lesní cestu napříč zatarasenou kládami vyskládanými do 2 m. Není kudy obejít, kolo přes rameno. Ale ani pomyšlení na přestávku, jede mi to, tak jedu dál. Padla už tma, pořád šlapu. Kolo a já jako jeden stroj. Počasí se vypršelo, terén se narovnal a my letíme tichou tmou. Zatímco to klopím do zatáček, vyhýbám se lesknoucím se tůním po dešti, vynořují se rozsvícená tepee táborů v údolí Budišovky a lákají mě svojí útulností, aby zase zmizela jako lampiony v černočerném prostoru za mnou. Slabý vánek odnáší jejich kouř. Atmosféra nemůže být dokonalejší, užívám si rychlost. Je to neskutečný pocit. Jedna z těch chvil, kdy bych tohle všechno chtěl sdílet, mít jak. Zanedlouho se terén začne vlnit a cesty se zúží do lesních stoupání. Ráz naráz mi docházejí síly, motám se a uvědomím si, že jsem možná měl v některém z táborů zastavit na nocleh. Je mokro a chladno. Po pár desítkách minut naštěstí uvidím ještě jeden tábor. Pod sebou v údolí. Naštěstí naše trasa vede až k němu. Koupaliště Hadinka. Obhlédnu koupák, tam přespím pod stříškou na stolech či na lavicích. Opodál v táboře hoří oheň. Mířím tam s prosbou ohřát se a usušit, abych zvládl spánek. Je to milý večer, dostávám horkou vodu na svoje instantní jídlo. Nakonec ještě dostávám tábornické jídlo a pití, to abych měl něco na ráno. Oheň mě zahřál zvenku, dobrota lidí zevnitř.
 
Ráno je ostré jako břitva. Zima, drkotám, vypravím se v maximální rychlosti. Zanedlouho potkávám známé stopy v bahnu a pak Honzu Tyxu. Jedeme kus spolu. On ve Dvorcích zastavuje na nákup, kdežto já pokračuji. Dělám zastávku až ve Václavově, kde vím, že je to vhodnější. Čekám, až tudy projede, že ho pozdravím a případně vyrazím s ním. Tak ještě kafe. Nakonec usoudím, že už projel, když jsem byl v uvnitř. Teď mě to mrzí, že jsem si ho nechal ujet. Co už.. Teď je to jen o tom, drtit kopec za kopcem. Tréninkové území, které znám, dojet do kontrolního bodu číslo dvě – CP2. Cestou v hlavě hledám řešení pro nahromaděné zdravotní potíže, které nebylo kde a jak řešit. Kdo zná závěr první půlky 1000 mil, ví, že je drsný a na žádnou rozumnou civilizaci nenatrefí. Civilizace je až v CP2: restaurace, sprchy, záchody, internet, penzion obchůdek po cestě..
 
Přijíždím do cíle CP2 a prý jsem 1. !!!
 
Filip Degl na 1. místě v cíli poloviny Mílí v roce 2015
 
Už podruhé takové příjemné překvapení. Poprvé v historii jsem v CP2 první! Zároveň je to nový, legitimní rekord do cíle F500 (ale to se nikde nedočtete, proč taky...). Tedy pro směr trasy ze Slovenska. Tolikrát se tady už rozhodlo v můj neprospěch pro zbytek Mílí. Jednou to byla hlava, podruhé neuvěřitelná smůla, která mě připravila o 2 zadní pneumatiky na jediném 250 metrovém úseku jesenického štěrku. A teď jsem tady, připravený. A s náskokem :)
 
Jenže.. Druhý faktor, který letos ovlivnil dobu a podobu závodu, byly polomy na Jesenicku. Což jsem ještě netušil. To pro mě konkrétně znamenalo strávit v CP2 10 a půl hodinovou zastávku místo plánované maximálně dvouhodinové. Měl jsem v plánu připravit kolo i sebe do 90 minut, což se mi nakonec podařilo a chtěl jsem kolem 17 h vyrazit. Měl to pro mě být rozhodující moment překvapení k definitivnímu demoralizování pronásledovatelů a upevnění si vedení. Moment, na který jsem se dobře připravil. Očekával jsem, že to soupeře buď demoralizuje, nebo udělají chybu a vyrazí bez důkladné přípravy dál.
 
Honza Kopka pořád pobíhal po CP2, bylo ho všude plno, jak už to bývá, když se CP staví. A když běžel už poněkolikáté okolo, tak se zarazil, protože si mě prohlédl. "Filipe ty už jedeš?" Protože jsem na to vypadal. Já, že ano, jsem připraven a jedu. "Tak nikam nejedeš." V tu chvíli jsem se to dozvěděl.  "Zastavujeme ti od teď čas a odečteme ti ho. Kolik je teď..." Tak jsem se dozvěděl o vichřici, a že trať je neprůjezdná..
Filip Degl čeká v CP2 na povolení až bude smět pokračovat v závodu
 
Na náhradní trasu jsem směl podle předběžného odhadu vyrazit až po 19 h. To znamenalo s blížícím se soumrakem. Do hor, do technické části, která během mých tréninků trvá za světla 6-8 h podle rozpoložení a podmínek. Dostal jsem instrukce s tím, že mám zavolat jak to tam vůbec vypadá, jestli je to průjezdné. To jsem samozřejmě z taktických důvodů zavrhl a šel čerpat (po Hrešné už druhý) vynucený, tentokrát osmihodinový, spánek. Objednal jsem poslední volný pokoj – třílůžák, načež se hned přidal Beyk, že by také rád někde hlavu složil a nato i Honza Tyxa. "Chrápeš ANO nebo NE?" byla na oba moje rozhodující otázka. Oba se dušovali, že nechrápou a chrápat nebudou, tím jsem měl zajištěné spolunocležníky. Kdo by se chtěl snažit o spánek dole ve velíně vprostřed organizace závodu s přijíždějícími závodníky během noci až do rána, lépe by udělal, jít spát do lesa. Myšleno vážně - jako doporučení. Šel jsem si tedy lehnout na pokoj jako první, abych nemarnil čas. Stejně se nic nevyřeší a chlapi dole, ještě plni adrenalinu, si sdělovali svoje zážitky, rozbalovali balíčky, sprchovali se nebo chystali kola.  Ještě chvíli na to za mnou na pokoj přišel Honza Kopka, s tím, ať si to vyříkáme, jak bych si já představoval nastalou situaci řešit. Protože na mě předtím bylo vidět moje rozladění. Vyměnili jsme si představy, pochopil jsem, jak to je a uznal, že není technicky možné, aby závod zdržel o 24 hodin, jak jsem si to představoval já. To by totiž znamenalo, abychom všichni vyráželi o den později v čase, kdy jsme sem dorazili. Což mi přišlo pro všechny fér. Ale technicky by to komplikovalo provoz CP2. Závodníci by se hromadili. Na druhou stranu, byla by to krásná společenská akce.
 
To že jsem se rozhodl nevyrazit ještě dnešního večera, se velmi brzy ukázalo jako správné rozhodnutí. Bohužel k Beykově smůle, který se chopil příležitosti ujmout se vedení. Zatímco jsme odpočívali, vyrazil po již uvlněné náhradní trase, narazil na neprostupné polomy, a když se je snažil překonávat, motal se po lese ve tmě, následně volal organizátorům a pak se vracel ještě unavenější zpět do CP2. Ztratil tak mnohem víc sil a času, než mu organizátor ve výsledku odečetl. Nechtěl bych být v jeho kůži.
 
Tady si v v pár odstavcích dovolím rýpnout do nepravdivého obrazu jaký o mě kancelář závodu vytváří.
 
1) Cituji Honzu Kopku z televizního dokumentu Deníky bláznů: "V podstatě todleto ze všech závodníků využil pouze jedinej závodník, který se ihned přihlásil o odpočet času" "V podstatě to ostatní vzali, že to nastalo a že se to musí řešit"
No bodejť. Těm ostatním to pomohlo. Ti mě díky nařízenému čekání dojeli. Proti čemu by se měli ohrazovat? Přijel jsem v 15:39 - oficiální výsledky. Kancelář uvolnila náhradní trasu někdy kolem 19h. Závodník na 2. místě přijel 18:23, a 3. závodník v 18:48. Tak, co by si měli chtít odečítat? Každý se v CP2 zdrží minimálně na záchod, jídlo, aby si vybalili baterie z balíčku, doplnil náhradní díly, umyl zadní díly a na řeč. Po přestávce tito mohli přece okamžitě pokračovat dál. Náhradní trasa už byla na světě.
Pak bych ještě rád namítl, že jsem se nepřihlásil o odpočet času. Bylo to řešení, se kterým se mi vytasil sám Honza, když viděl moje rozladění a zklamání. Možná má Honza pocit, že jsem tu půlhodinu navíc tj. 90+30 minut si vyvrčel. Ale já jsem celou dobu nechtěl nic jiného, než aby všichni byli vypuštěni na trať o 24 h později v časech jejich příjezdů do CP2.
 
2) Cituji poznámky k mé dodatečné penalizaci: "Nechceme spekulovat o přímé fyzické pomoci, nicméně doprovodná osoba v posledních dvou dnech závodu... "
Ale tím jak to píšeš Jane Kopko ty spekulace vytváříš. Je spousta lidí, kteří tomu uvěřili. A tím utrpěla moje dobrá pověst. Nemáš právo mě pomlouvat, pokud na to nemáš důkaz.
Ještě bych k tomu dodal: Buďto závodníkům věříš a v tom případě nenařizuješ, aby čelo závodu vezlo GPS trackery, ani aby byly rozmístěny fotopasti. V tom případě nemáš co spekulovat. Nebo nám nevěříš, tak si nás máš kontrolovat. Chtěl-li bych podvádět, tak se to nedozvíš. Opakuji, že Míle jezdím půl dekády, abych si dokázal co nejčistším způsobem, že na to mám. Připravil jsem se na ně dobře s jediným cílem: férově stanovit nový rekord. Můj doprovod posledních 24h - Dana jsem férově všude přiznal, jak pravidla zněla, jak mi morálka káže a abych nezadal příležitost k právě takovýmto spekulacím. Zastavoval se mnou na Cínovci pozdravit Fialovic rodinu. Také jsi ho viděl na Moldavě, když jsme přejeli dodávku, zabrzdili jsme a vrátili se do kopce, abychom pozdravili v chatě. Tvářil jsi se, jako že je vše v pořádku. A v cíli?, kde s námi Dan pobyl až do odjezdu druhého odpoledne, jsi ani nenaznačil, že bych se nějak provinil. Teď za zády nás nazveš podvodníky.
Měl jsi příležitost to říct Danovi i mě do očí. To jsi neudělal. Nezbývá mi než si myslet, že jsi udělal, co ti řekli jiní, že bys měl udělat. Druhá manipulace v tvém komentáři k mojí penalizaci "dva dny". Jak dva dny? Dan se mnou jel 24h. To je jeden den. Když počítáš závod na dny podle 24 h cyklu, měli bychom se toho držet.
 
3) Váhové úbytky naměřené v cíli: 
Honza Tyxa by podle vašich upravených výsledků vážení za 4 dny z CP2 do cíle musel zhubnout 8 kg (rozdíl mezi CP2 a cílem oficiální výsledky). To je 2 kg na den !! Hubnout 2 kg denně po 4 dny za sebou není fyziologicky možné. Ani u takového mimoně jakým je Jan Tyxa. Je mi jasné, že lidi bavi senzace. Ale nevytvářejme je uměle. Jak jsem na to přišel
 
4) Podle tebe jsem Honzo prý za rok najezdil 30.000 km jako profesionál. Jak to vzniklo? Ptali jste se mě kolik jsem najezdil. Já na to, že nemám magnet na tachometr. Trénuji podle hodin a těch jsem natrénoval 1 400. Do toho jsem započítal i jízdu ve sněhu a bahně, dále závody na 24 h a jiné kratší závody . Rázem si o sobě přečtu, že jsem majitel firmy, který nalítal jako profík 30.000 km.
Netrénoval jsem s kaviárem na vidličce u moře. Většinu jsem odtrénoval na válcích a pak do Lanžhotu a zpět silničním kole, které je starší než já.
 
tréninkové kolo Filipa Degla
 
Na našich samajama silnicích. Každý den jsem se strachoval střet s autem, chodcem nebo se srnkou. Z hodně šlamastyk jsem vykličkoval. Vzpomněl jsem si teď jak jsem ještě před léty s 25 kg pytlema běhával 20 minut na Jihlavské autobusové nádraží, protože jsem do Jihlavy dojížděl za prací autobusem. Zajímalo by mě, jestli si někdo z místních vzpomene. I to byly základy kondičky, které se počítají :)
Nebývá pravidlem, že ti nejtalentovanější sbírají medaile. Dost často jsou to dříči, kteří to prostě nevzdají. Věřil jsem, že o tom jsou Míle. Moc mě mrzí, že otec Mílí tohle na mě nevidí, daleko raději se bude strefovat, co by na mě mohlo být špatného.
 
Pojďme zpět k vyprávění. Jsem v polovině závodu a spím na CP2. Ve 3 hodiny ráno se mi rozeřval budík. Rychle a opatrně vstávám, ale s Honzou Tyxou to ani nehnulo, není na tuto melodii budíku zvyklý. Je úplně zabitý. Potichoučku se balím a opouštím pokoj. Až dole ve velíně se snažím pojíst až zoufale suché ovocné knedlíky, zapíšu si odjezd a vyrážím směr Orlické hory. Polsko – národní park Stolových hor a pak Adršpašské skály.
 

pokračování 1000 miles 2015 očima Filipa Degla v dalším článku...

Ajax loader